Trött eller störd på reklam

Av Patrik Vincent · 1442228217000

När jag googlar på reklamtrötthet får jag 2510 sökresultat. Bloggare, branschmedier och diverse tyckare lägger ut texter om hur det blir allt svårare att nå fram till mottagarna, köparna i reklambruset, då allt fler har en ökande negativ hållning till reklam.

 Samtidigt har konsumtionen på intet sätt minskat, snarare tvärtom.


Något stämmer inte. Uppenbart är vi fortfarande intresserade av att få ta del av erbjudanden och kunskap om de möjligheter som marknaden tillhandahåller. Men vi vill göra det på våra villkor.

Jag är helt säker på att den så kallade reklamtröttheten vi inom reklambranschen har att brottas med, inte handlar så mycket om just reklamtrötthet, utan snarare den ökande irritationen på att reklam stör oss i situationer då vi inte vill bli störda. Således borde vi skriva om reklamstördhet snarare än reklamtrötthet. Men googlar man på det, får man 0 träffar.

Irritationen mot reklam växer snabbast i de digitala kanalerna.  Att surfa runt utan mål och mening var något man gjorde när internet var nytt för de flesta, idag är de allra flesta målstyrda mot den information som söks. På väg till den informationen, vill man inte hindras. Snabbhet är avgörande. Störst irritation får den reklam som placeras i mobilen. 55 % uppger att de är trötta på reklam i mobilen.

Om du vill lyckas med din reklam, bör du fundera på i vilken kontext du placerar ditt varumärke och dina produkter i. Du bör inte vara företaget som alla gör allt för att undvika ögonkontakt med.

Ta dig själv som exempel, du klickar på en video på aftonbladet.se och istället för att få se videon kommer reklamfilmer i upp till 45 sekunder. Är den upplevelsen någon som ger dig positiva eller negativa vibbar. Man förstår att Ad-blockers ökade med 41 % under det senaste året och används nu av 25 % av de svenskar internetanvändarna.

Det finns en anledning varför Netflix, HBO, nyligen stoppade Swefilmer har vuxit extremt. Det stavas fritt från störande reklam.

När det gäller reklamvänliga medier där mediekonsumenten verkligen vill att reklam ska finnas som en del av upplevelsen, och till med ser reklamen som en källa till information står tidningar i en helt egen liga. Medan reklamobservationsmätningar i linjär tv visar 9-12 % nådda kontakter av de möjliga, kan tidningar leverera 50-65 %.

Tidningar lever i föränderlig värld, det gör vi alla. Kvalitativa gratistidningar växer fram och skapar starka relationer med sina läsare, där distributionsformen garanterar räckvidden. Om staden ökar med 5000 nya hushåll, trycker vi bara 5000 tidningar till.

Morgonpressen tappar i och för sig, men är fortfarande en oerhört stark spelare.

Var det något som sa printdöd?

Själv tror jag på renässans!

Patrik Vincent

VD, SprintAd