Krönika: En glad kund är en bra kund!

Av Patrik Vincent · 1445610930000

Tänk er att ni hänger i baren och pratar med en god vän. Ni har trevligt och är ömsesidigt intresserade av att lyssna på varandras reflektioner, åsikter och erfarenheter. En mycket vanlig och trivsam situation som nog de flesta befunnit sig i. 

Medan ni står där, knackar någon plötsligt på din rygg. Du vänder dig om och ser en okänd person som vill ha din uppmärksamhet. Du avböjer artigt och men bestämt och återgår till din vän. Men så knackar det igen, personen pratar nu lite högre för att få din uppmärksamhet. Nu säger du till aningen mer på skarpen och förklarar att du inte är intresserad och är enbart där för att prata med din vän.

På krogen brukar det räcka för att få vara i fred, med den här personen nöjer sig inte, han trycker nu in sig mellan dig och din vän och fortsätter att jaga ditt intresse.

Effekten är troligtvis att du och vännen lämnar stället eller ber någon vakt kasta ut den ofredande typen.

De allra flesta skulle nog tycka att ett sådant beteende är aningen respektlöst och utsiktslöst. Men ändå är det precis så vi behandlar våra läsare i digitala medier. Därmed blir också den lavinartade ökningen av Ad-blockers lättförklarad.

Personerna på krogen hade en förväntad upplevelse att bara prata med varandra och blir givetvis väldigt irriterade när någon försöker störa den upplevelse de var inställda på, ett trevligt möte vänner emellan. På samma sätt har vi olika förväntningar på våra medieupplevelser. Det är ett faktum att vi är betydligt mer målsökande efter den tilltänkta informationen på digitala plattformar, och har en mycket låg acceptansnivå till icke välkomna budskap som ställer sig emellan dig och din tilltänkta medieupplevelse.

När den vanliga bannern började ge mindre interaktioner uppfanns nya format som skulle ge ökad uppmärksamhet. Det började dyka upp helsidor och banners som ramlade ner såväl ovanifrån som steg upp underifrån. Inte helt olikt hur en viss fågel söker en ankas uppmärksamhet på julaftons stora tv-händelse. Hela tiden för att ta ditt fokus, från ditt egentliga syfte, som var att veta hur det gick för Zlatan mot Real eller hur Löfven och Alliansens överenskommelse i flyktingfrågan såg ut. 

I samma ögonblick som vakten tillkallas i baren väljer den digitala mediebesökaren när han tröttnat på de icke önskvärda reklambudskapen att ladda hem sin egen väktare, en ad-blocker. En helt förståelig utveckling.

Istället för att fundera kring läsarnas önskemål och hitta en väg som respekterar läsarna fortsätter diskussionerna om ännu fler kreativa annonsformat som tvingar sig in. Native är det senaste som ska vara oerhört svårt att blocka. Vart tog mediekonsumenten vägen i debatten?

Medan undersökningar visar att man är som mest trött på reklam i mobilen är endast en försvinnande låg andel trötta på annonser i tidningar. I print är annonsen en del av den tänka upplevelsen och istället något som välkomnas. En tidning utan annonser vore en sämre produkt. 

Det kan vara lönsamt att fundera på effektskillnaderna för dina kampanjer beroende på kanalvalet. Om du kan välja på att nå läsare som välkomnar reklambudskap, eller om du väljer att synas i ett forum där man gör allt för att leta efter krysset i hörnet, eller till och med skaffar sig en digital annonsväktare för att slippa se dig. Vill du irritera eller tillföra värde i era tilltänka kunders medieupplevelse? 

Vem köper mest en irriterad eller glad kund?

Patrik Vincent

Patrik Vincent

VD, SprintAd