Vad är det som påverkar oss människor mest, om inte mötet med andra människor?

Av Patrik Vincent · 1450086844000

Vad är det som påverkar oss människor mest om inte mötet med andra människor?

Reklam kan locka dig att gå på hockey, teater eller att besöka en restaurang. Du kan bli intresserad av ett par nya byxor eller bestämma dig för att titta på en ny lampa till vardagsrummet eller varför inte kolla utbudet av årets julklapp, en robotdammsugare.

Reklam kan fånga din blick och locka dig att agera. Där och då uppstår en slags attraktion, men ännu ingen kärlek. Du bygger upp en förväntan men saknar fortfarande upplevelsen. Du söker tillfredställelse men vet att du endast kan få det på platsen dit man vill locka dig. Du beger dig dit.              

Alla som gillar sport vet att upplevelsen på en arena utklassar känslan framför tv-skärmen. Gemenskapen med människorna runt omkring dig på läktaren, kaffet i pausen och stämningen när en hel arena sjunger är svårslaget. För de som varit på plats och fått en positiv upplevelse är lockelsen betydligt större att återvända, än vad någon tv-tittare någonsin känner inför att besöka arenan. Lojalitet byggs på plats.

När du väljer butiken för inköp av lampan, byxorna eller dammsugaren. Väljer du då stället där du senast mötte ett ointresserat butiksbiträde utan kunskap om produkterna eller butiken där personalen ställde frågor och lyssnade på svaren och assisterade dig med ett leende. Med all sannolikhet är din lojalitet kopplad till människorna i butiken snarare än reklamen du möts av i medier.

Lojalitet, engagemang och långsiktiga relationer byggs överlägset bäst i det mänskliga mötet. I tävlingen om kundens lojalitet har reklam svårt att konkurrera.

Vad är då reklamens viktigaste egenskap? Utan tvekan handlar det om dess förmåga att locka människor till butiken där din personal ska stå redo för att skapa kundmagi.

Om målet är att locka människor till butiken måste medievalet grundas på hur man når så många som möjligt i det område där det är största chans att mottagarna kan tänka sig att ta sig till butiken. Gärna i en mediekanal där reklamen är ett välkommet inslag i den tänka medieupplevelsen.

I Dagens Media (9 december 2015) intervjuas Patrik Nygren-Bonnier, marknadschef för IKEA, där han får frågan om varför IKEA återvänder till dagspress. Patrik berättar att det var viktigt att få tillbaka annonseringen i print för att driva besök till varuhusen.  Man kan konstatera att inte ens ett så starkt varumärke som IKEA drar folk till butik av sig själv.

Han fortsätter med att berätta att utfallet under 2015 efter svängen tillbaka till tidningar ledde till rekordförsäljning och rekordmånga besök. Case closed.

Print är på väg in i en renässans. Från att ha dominerat branschtidningar med negativa rubriker vänder nu företagen tillbaka för att få ta del av effekten som alltid har levererats. I ett landskap där sällanköpare står för största delen av omsättningen blir det viktigare än någonsin att nå så många som möjligt. Kan man dessutom göra det i ett snävt avgränsat område runt butiken blir det ännu bättre.

Välkommen till framtidens print, välkommen till hushållsdistribuerade lokala tidningar. 

Patrik Vincent

VD, SprintAd