Ledaren i vår tidning om framtidens print

Av Patrik Vincent · 1501764755000

Välkommen att bläddra och förkovra dig i en tvättäkta tidning. Du vet den typen av unik mediekanal som inte riktigt förstår debatten som rasar i branschmedier. Den debatt som handlar om svårigheten att nå ut med reklam. I tidningar existerar nämligen inte problem som reklamtrötthet, låga observationsvärden, viewabillity, ad fraud, robottrafik, hundradelskorta annonsvisningar och risken att din reklam hamnar i sammanhang som du absolut inte vill förknippas med. Problem som sammantaget gett den tråkiga effekten att det råder stor brist på just effekt.

Den hushållsdistribuerade lokaltidningens största styrka är att den, med sin totalutgivning, når alla och det enda egentliga problemet är attityden. De är helt enkelt inte den coolaste kanalen du kan placera en reklamkampanj i. En riktigt bra reklamkampanj i tidningar ger tyvärr allt för få ryggdunkningar bland branschkollegor, de ger bara spring i butiken.

Fast det här gäller egentligen bara på den nationella arenan. På den lokala marknaden där butiksinnehavaren ser effekten i sin butik samma dag som reklamen publiceras, har denne sedan länge gjort sitt val.

Här råder det inga tvivel om att livsmedelshandlare, mäklare, bilhandlare, möbelkedjor och inredningsbutiker m.m. inte skulle klara livhanken utan sin lokaltidning.

I den här tidningen vill vi sätta strålkastarna på en kanal där reklam inte bara är välkommet utan också en del av tänkta läsupplevelsen. Med räckvidd i alla åldrar, fantastiska observationsvärden och varaktig minneskapande ögonkontakt mellan läsare och annonser gör SprintAds 130 hushållsdistribuerade lokaltidningar stor skillnad. Kanalens distributionsform där tidningarna delas ut till alla med en geografisk avgränsning till huvudkommunen gör den till en masskommunikationskanal med precision på de människor som har enklast att överväga ett besök i annonsörens butik. Helt fantastiskt om du frågar mig och oerhört många annonsörer som aldrig skulle välja bort den här kanalen.

Min övertygelse är att med dessa unika egenskaper kommer den hushållsdistribuerade lokaltidningen inte bara ge riktigt bra effekt utan snart också vara den coolaste kanalen.

Trevlig läsning!

Patrik Vincent

VD, SprintAd